14.9.2023

Syyskokous 10.10.2023 klo 18.00

Tervetuloa Heinolan Reserviläisten syyskokoukseen, kokous pidetään Spotti Torikatu 8, 18100 Heinola (entinen Nordean konttori).

Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat. Kokouksen jälkeen klo 19.00 mahdollisuus jäädä kuuntelemaan esitelmää Balder Aaro Elorannasta (1912-1993) syntyi ja vietti nuoruutensa Heinolassa. Hän oli Heinolan yhteiskoulun Kirin (HYK) ja Heinolan Iskun perustajajäsen. Hän oli myös Heinolan suojeluskunnan jäsen 1930-1939 ja toimi paikallispäällikön viransijaisena kesinä 1934-1938.

Eloranta toimi VIII/KT-Pr:n konekiväärikomppanian päällikkönä Sallan korpisodassa ja Suomenlahden ylimenohyökkäyksen torjuntataisteluissa Vilajoella Viipurinlahdella, jossa haavoittui 9.3.1940.

Eloranta oli voimistelunopettaja, Suomen ensimmäisiä hiihdon päävalmentajia ulkomailla – Italian maajoukkuen valmentajana St. Morizin olympialaisiin vuonna 1947-48. Hän oli myös mestarihiihtäjä Veikko Hakulisen lihashuoltajana ja valmentajana. Eloranta kirjoitti kaksi hiihtovalmennuksen käsikirjaa.

Esitys on vajaa tunnin mittainen ja runsaalla kuvituksella varustettu.

Esityksen yhteydessä luovutetaan Heinolan Perinnehuonelle Aaro Elorannan (1912-1993) vuonna 1973 saamaan Airo-mitali.

Tilaisuudessa kahvitarjoilu.